måndag, september 15, 2008

"Till och med min mormor är en slampa"















När jag satt i väntrummet på vårdcentralen här om dagen, skummade igenom en gammal Bon Magazine från 2006. Efter att ha irrietrat mig på all den reklam som tidningen innehöll, fastnade mina ögon helt omedvetet på rubriken: "ÄLSKADE SLAMPA". Det var minst sagt knivigt att försöka att inte nicka instämmande efter varje påstående Rydell skrivit. I samma sekund som jag läst klart denna betagande krönika från -06, kom jag å tänka på min blogg och att jag bara msåte dela med mig av denna. Med tanke på att sannolikheten att ni stöter på dessa välvalda ord från en gammal tidning inte är speciellt stor, bestämde jag mig för att ta med den hem.

På tidningens framsida skådade jag dock ett fett klistermärke där det stod "Tillhör vårdcentralen Forsen", som kom att försvåra det hela för mig. Jag hade igen jacka på mig, så jag kunde inte smussla in hela tidningen i något plagg. Så jag började att riva ut sidan försiktigt. Tror ni att det hördes något? Oh ja, om det gjorde. Det var alldeles fullsatt i väntrummet men också alldeles knäpptyst. Jag tror aldrig att jag har önskat att en drös vrålande ungar skulle åla omkring vid leksakshörnan. Eller att hela migrationsverket å deras anhängare skulle glida in med sina orientaliskt osande kläder och överrösta varandra med respektive modersmål.

Men plötsligt, från ingenstans, klev hon in. Morsans, minst sagt virriga, arbetskollega som kan snacka varenda kotte döv, in i väntrummet. Samtidigt började en indiers (av ringsignalen att dömma), telefon att tjuta på höga varv. Så jag rev ut sidan, knövlade ihop den och tröck in de i innerfickan. Sekunden senare får jag syn på min läkare i ögonvrån: "Louise Nilsson Ranta".

Så efter några plågsamma minuter, svettiga händer och en polares korkade uttalande om en tjej, så delar jag med mig av denna exemplariska krönika, som sammanfattar min syn på det hela:
(Den kunde inte hittas lägligare)

ÄLSKADE SLAMPA

'Alla intressanta personer jag har träffat i mitt liv har varit slampor - innerst inne. Slampor är lite mer erfarna, de njuter mer, upplever mer och och är mer framgångsrika och ambitiösa än andra människor. Slampor är helt enkelt lite bättre människor.

Utan slampor skulle världen se ut som ett wallpaper. Väldigt tråkigt. Slampor är människor med ett förflutet (eller många). Nästan alla mina vänner är slampor och mina föräldrar är slampor. Till och med min mormor är en slampa. Jag kan inte föreställa mig hur tråkiga våra släktträffar skulle vara om vi inte kunde äta citrondrömmar och jämföra våra senaste erövringar. Och om min mormor inte träffade nya män hela tiden så skulle jag bli riktigt orolig. Det är ju synd om människor som inte är njutningslystna. Vad lever de för? Parmiddagar?

Vad är då en slampa? Enligt ordlistan en "promiskuös eller njutningslysten kvinna". Det är tråkigt att bara kvinnor får vara slampor - för det är ju inte så det är. Slampa är inte könsbundet - det handlar om personlighet. En njutningslysten man brukar kallas "kvinnokarl". Men jag vill hellre vara slampa, kvinnokarl låter gammalt, inte ett dugg progressivt.

Det är ungefär lika mordernt som den manliga kulturens pedofila hyllning av oskuld. Jag förstår den inte. Vari ligger logiken i att vilja ha något så obeprövat, klumpigt och oerfaret som oskuld? Vad hände med kvalitetstänkandet? Oskuld är avtändande. Killar som gillar virgins är samma killar som går i limiterade sneakers; de gillar att äga..

Kvinnor har oftare hyllat slampor. De har ju rätt. Slampor har snyggare CVn -precis som folk som byter jobb lagomt ofta. Exemplen på lyckade manliga slampor genom historienär ju så många; Gustav Vasa, Kennedy, Sartre, Bill Clinton och Mohammed. Personer med klen sexualitet har varit ganska obehagliga typer: Hitler, Påven, Jesus och elever på Biskops-Arnö. Slampor bär inte runt på ett bagage av sexuella frustrationer och hämningar som kan svartna till cynism, fascism, bönestunder och usel litteratur.

Jar har alltid älskat slampor eftersom de är som jag. Varför skulle jag vilja träffa någon som är mindre njutningslysten än jag själv? De vore ju både ovärdigt och tråkigt. Slampor gillar ju slampor bäst. I valet mellan en värld av madonnor eller horor föredrar jag den senare - alla gånger.


Anders Rydell är redaktör på Bon. Han ber om ursäkt om ämnet uppfattas som en tvärvändning efter uppmaningen till sexstrejk i förra numret. Det är det inte. Sexstrejk är något tillfälligt medan slampighet är evigt, djupt och själsligt.'

Slampiga citat:

"Sex är menat att göras fort, rått och hårt. Om det är mys du vill ha, köp en nalle"
-Julie Burchill

"Av alla sexuella avvikelser är kyskhet den värsta"
-Anatole France

Inga kommentarer: