måndag, juli 21, 2008

Biiaaatch !

Solen sken, vinden vinade i mitt hår, jag var glad, när jag klev ut ur Audin på smedjegatan för att springa upp till Soffi och hämta min tröja, som jag glömt. Soffi & Marri väntade nere på gårdsplanen och tog en rök intill bilen som puttrade på. Jag tog ju inte mer än en minut på mig att hämta det jag skulle, så Fia lät dieselbilen gå på tomgång.

Som sagt, jag var glad, ända tills jag möttes av klagomålet herself. "JÄVLA IDIOT, MILJÖFÖRSTÖRARE, DET ÄR VAD NI ÄR!" Jag behövde inte mer än höra rösten för att få en känsla av agg. Samma, ursäkta ordvalet, ragata som gav mig och Soffi en utskällning i vintras, när vi skrapade rutorna medan motorn värmdes upp. Där stod hon, iklädd sin blåa, sportdress sedan 1800-kallt, ett solblekt lila svett-pannband kring sitt gråa, slitna hår. Jag fick nästan en kväljning av att bara föreställa mig vitlöks lukten, som bara osar omkring henne när man stått nära henne vid nån hylla på någon affär. Jag han inte ens säga någonting tillbaka innan hon fortsatte.."OCH VAD FAN FLINAR DU ÅT?! DITT LEENDE ÄR JU ÄNDÅ BARA PÅKLISTRAT!" skrek hon och stirrade på mig, som inte kunde hålla hånflinet borta. "Inte vore det väl helt fel om du också kunde le lite under såhär soliga dagar?" Frågade jag med en något vänligare, men mycket irriterad röst. Hon fortsatte att mala på medan hon gick vidare.

Det kändes verkligen som om ett åskmoln drog ihop sig ovanför mig efter mötet. Vad är det med människor, som ägnar all sin vakna tid till att söka fel och gnälla över dem. Och den här damen är ju vida känd över att just klaga. Så jag har då inte den minsta lilla tillstymmelse till dåligt samvete över att hugga tillbaka. Visst, jag beundrar människor som är engagerade i miljön, men det behöver ju inte gå till överdrift. Dessutom kommer ju kärringen hinna kola innan det blir någon skillnad på ozonskitet.

Nä, så någon argbigga hoppas jag att jag aldrig blir. Peppar,peppar ta i trä !
//En uppretad Lojs, som i övrigt hyser väldigt stor respekt för äldre människor och önskar att de äldre hade överseende med oss yngre också.

Inga kommentarer: