måndag, juli 31, 2006

Stolthet är viktigt.

Det är endast under stora idrottstävlingar i olika grenar, som man får vara stolt svensk. Givetvis så kan man ju inte hindra någon från att vara stolt svenne, men man får inte visa det utåt, utan att lärare och andra vägvisare här i livet ska vifta på pekfingret.

När det kom deltagare från olika länder och hälsade på våran skola under lilla VM, då vi gick i grundskolan, så var den samiska flaggan på skolgårdens mitt och inte den svenska. Det är ju ffs, fler helt vanliga svenssons som är bosatta i Gällivare än samer. Aktiviteterna som lärarna hade anordnat till denna dag var bla; lassokastning och äta renkött i en liten kåta. Den synen som de besökande barnen fick, var alltså att vi under rasterna kastar lasso osv.

När jag åkte förbi NEX här under sommaren så fick jag syn på en upphissad samisk flagga, men ingen gulblå tygbit som smektes av vinden. VARFÖR?

Det man främställer till alla turister som besöker Gve är att alla är samer, inget illa om samer men jag vill framställas som en vanliga hederlig svensk. Det är ju som om vi kommer till Afrika och tror att alla är indianer eller kommer till något annat land och får för oss att alla är sigenare. Så fort någon nämner ordet kultur i skolan, så förknippas det alltid med det samerna.

Samerna är stolta över att vara samer, det osar stolthet om dem när de glider förbi, men om jag härjar runt och påpekar att jag är svensk och stolt över Sverige, då betraktas man som rasist. Jag är alltså inte emot samerna i sig, men att de får visa stolthet och verkligen gör det till 100%,och inte vi, det grämer mig.

VAR STOLT SVENSK! =)

1 kommentar:

Anonym sa...

Väldigt bra skrivet, det är precis såhär det är.