tisdag, april 24, 2007

Why walk alone?

Sedär, så hann en hel vecka gå innan jag lyckades klottra ner något här på bloggen, tusan! Jag som skulle bättra mig=)

Som jag nämnde tidigare, så käkar jag enligt GI metoden nu, vilket går förvånadsvärt bra. Har gått ner 2,8 kilo sen i måndags förra veckan, helt otroligt. Det är nu som man inser hur mycket onyttigt man proppade i sig förr. Enligt den här metoden ska man förtära så lite kolhydrater som möjligt, dvs att man ska undvika pasta, potatis, ris, mjöl m.m.

När jag kom hem från skolan idag tänkte jag överaska mammsen och pappsen med färdig middag, så jag tillagade en köttfärssås bestående av köttfärs, kidneybönor, tomatpuré samt kryddor och krossade tomater. Istället för att äta pasta till, så gjorde jag en super smarrig gratäng.


Ingredienser, till 4 personer behöver du:

500 g broccoli
2 röda paprikor
½ knippa färsk oregano
salt och malen vitpeppar
2 tomater
½ dl riven ost
½ dl grädde

Så här gör du:

1.Värm ugnen till 225°. Ansa broccolin, bryt den i buketter och förväll i lättsaltat vatten. Lägg över i en smord ugnssäker form. Ansa paprikorna, skär i mindre bitar och lägg i formen.

2.Repa bladen av oreganostjälkarna. Skär tomaterna i skivor och lägg överst. Krydda med oregano, salt och peppar.

3.Riv osten och strö över. Ringla till sist över grädden och gratinera i 10-15 minuter eller tills osten smält och blivit gyllenbrun.

-

Efter matlag och en hel del surr med mina föräldrar pös jag iväg till ica för att jobba. Blev ett pass från 17.00-22.00, det känns som lika att göra något som jag får ut något av istället för att bara hänga med polarna och fördriva tid. En extra slant är ju alltid välbehövlig, men jag har ett bekymmer.. Skolan, får lite panik nu när jag inser att det är knappt 8 veckor kvar till sommarlovet, har en hel del att göra tills dess. Nåja, får ta mig i kragen och göra något åt saken.

Nu ser jag fram emot helgen, kanske att jag får hit kusin Elin från Pajala också om jag har tur. Nu måste jag sluta skriva för sex and the city har redan börjat. Men ni får ha det bra alla dönickar där ute så hörs vi och glöm nu för all del inte att göra den smarriga gratängen.

- - -

Oh I can't keep it in, I can't keep it in, I've gotta let it out.

I've got to show the world,

world's got to see, see all the love love that's in me.

I said, why walk alone, why worry when it's warm over here?

3 kommentarer:

Anonym sa...

skitnödig?

Anonym sa...

härligt ! 2,8 kilo det är inte illa. så det är slut med utgång och så nu en tid framöver eller ? kramis

Anonym sa...

Jajjemän, det funkar utmärkt det här! Jojajje, nu äre bara att lägga flarrorna på hyllan. =)