fredag, januari 07, 2011

Den outalade grannfejden

Igår sprang jag ner till tvättstugan och bokade passet från 10.00-13.00. Vilket jag kom att tänka på först 11.15 idag. Så jag sprang ner med ett lass tvätt, slog igång maskinen och flyttade min boknings bricka till 13.00-16.00 passet, eftersom att halva mitt pass hade gått.
När jag sedan går ner för att slänga in min tvätt i torktumlarn och torkskåpet samt slänga på ytterligare en tvätt.. ser jag, till min stora förvåning, min tvätt i två vagnar och att någon annans trasor snurrar runt i maskinerna?! Visst, jag hade flyttat min bricka. Men gör man så? När tvättstugan redan är upptagen? Hur som helst satte jag mina kläder på tork tidigare. Men slog inte igång torktumlarn. Min paybackplan var så att han inte skulle få torka sina kläder när mina tvättades.. (Förstod att det var en han, då det bara var kalsonger och diverse rock t-shirts i tvätten)

Klockan var 6 minuter i ett (dvs 6 minuter i mitt nybokade tvättpass), så jag gick ner med ytterligare ett lass kläder. Slängde ut denne irriterande grannes kläder i korgarna, där mina låg tidigare. Slog på två maskiner. Jag stod där med armarna i kors, fylld av vrede och beredd på att gå till attack, om han så mycket som jiddrar ett ord.

Nyckeln sätts i låset, han kommer in. En lång. Blygsam. Fjant. Han har med sig en marinblå tvättkorg som han börjar lasta ner två maskiners, blöt tvätt i. Han har alltså inte ens tänkt sätta dem i torktumlarn. "Huhu, hjulen är ganska dåliga på dom här tvättkorgarna"
säger han.

Jag hade förväntat mig någon pik, om att torktumlarna fortfarande är upptagna eller något i den stilen. "Ja, dom är väl inte i något bättre skick." Sa jag.

Sen tog han sin nötta gamla tvättkorg, med sina gamla nötta kalsonger, sa "hejdå" och gick. Jag blev paff. Och tyst.

1 kommentar:

Anonym sa...

Klockren !
Gillar verkligen din berättelse...
/nästan anonym