torsdag, maj 03, 2007

Reklamanalys

Reklamanalys

Vi har valt att analysera två reklamer, där båda skaparna har valt att använda sig av humor för att locka oss konsumenter. Vid första anblicken på Mavalas nagellacks reklam ser vi en fet text i svart som lyder: ”Size does matter.” Det Mavala vill få fram med texten, som är placerad på sidans mitt, är just det att storleken spelar roll. Det första som vi kom att tänka på när vi såg den här reklamen var naturligtvis att det är storleken på mannens könsorgan, som spelar roll. Men det som avsändaren vill få fram är naturligtvis att det är storleken på nagellackets lilla behållare som spelar roll. Eftersom att den är lätt att ha med i väskan och även att man hinner använda upp nagellacket då det är som bäst. Här har vi alltså knepet, avsändaren vet precis vad som lockar kvinnor i 15 års ålder och uppåt, humor kombinerat med sex.

Man har använt sig av AIDA- modellen i den här reklamen. Bild och text samverkar genom att den svarta, skarpa texten är det första som man lägger märke till. När man bläddrar i tidningen och får syn på en text som denna, så kan man ju inte motstå att ta reda på vilken storlek på vad, som spelar roll. För att locka till sig mottagarens intresse, så har man lagt produkten lite i skymundan. Då man valt en väldigt ljus pastell i pärlemor rosa nyans, denna blir alltså rätt blek på den vita, blanka sidan. Vi tror att om man istället hade valt en knallig färg på produkten, som i det här fallet är ett nagellack, hade fokus på det humoristiska försvunnit och man hade istället bara tänkt: ”öhh ett nagellack” och bläddrat vidare.

Man har självfallet använt sig utav ”exotiska” ord i reklamen som t.ex. genial, fantastiska, kvaliteten samt klass för sig. Överdrifter är ingen ovanlighet i reklamens värld, just Mavala har valt att under märket placera en liten text som lyder: ”Världsledande inom nagelvård.”

Detta förmedlar känslan av att just den här produkten är global och väldigt proffsig. Precis som i många andra reklamer har man lyckats upprepa märket Mavala ett flertal gånger i den text som finns längst ner på sidan, just för att vi konsumenter ska pränta in det och komma ihåg det när vi står nere på kosmetiken.

(Visa bild, vad tänker ni på?)

Den andra reklamen som vi har valt att analysera är för ”Mars Delight”. Det första blicken fastnar på i den här reklamen, är även här en humoristisk text placerad på sidans mitt. Denna tjocka text är skriven i chokladbrunt och lyder följande: ”You only live once.” Bakgrunden är i vitt och ovanför texten sticker tre par fötter ut under det vita, fluffiga täcket. Ett par bleka tjejfötter i mitten och på varsin sida om henne ligger 2 något mörkare mans fossingar.

Längst ner på reklamsidan är själva chokladen avbildad. Chokladen som är triangelformad är i mitten fylld med vitt kex, (ett vitt kex = en vit tjej/kex) och har ett chokladöverdrag (Dvs de två männen intill henn). Gör man en snabb analys av detta och använder sig utav sin livliga fantasi, så kan man greppa att man antyder på en trekant/gruppsex, då även chokladen är trekants formad. Vi tolkar citatet ”You only live once”, att man bara lever en gång och därför inte ska nöja sig med en man. Samspelet mellan text och bild är glasklar, allting antyder på sex och gör det hela mer spännande. Som vi nämnde tidigare kan man lika gärna tro att detta är reklam för kondomer eller klamydia test, eller liknande.

När man väl lägger sin snuskiga fantasi åt sidan och inte kikar på bilden ovan, kanske man ägnar en liten tanke åt vad avsändaren egentligen menar med budskapet. ”You only live once”, är ju naturligtvis en uppmaning till att man ska unna sig lite choklad, man lever ju trots allt bara en gång.

Det är inte mycket text den här reklamen utöver ”You only live once”. Endast en lockande text som säger: ”Överraskande krispig, förförande krämig.” Återigen vill man väcka de sensuella känslorna hos oss, genom att använda just ordet förförande, som också passar väldigt bra till bilden ovan.

Om man jämför dessa reklamer med varandra, så är en av likheterna att de båda domineras av en text som tar upp all vår uppmärksamhet. Som vi upprepande gånger nämnt anspelar de båda på sex, vilket gör de så spännande och får oss att stanna till och titta en extra gång. Det allra viktigaste i de här reklamerna, är att de båda är riktigt humoristiska. Att en reklam bjuder oss på ett leende, påverkar i alla fall inte oss negativt.

En skillnad i dessa två är att i Mavalas nagellacks reklam har man lagt nagellacket mer i fokus än vad man gör på chokladen i Mars reklamen, då den är placerad längst ner på sidan och nagellacket i mitten. Chokladreklamen tilltalar nog männen lika mycket som kvinnorna, eftersom att man uppmanar att unna sig lite choklad som förtärs av såväl kvinnor som män i alla åldrar. Denna reklam tilltalar alltså de vars sex tillhör ens identitet.

Anledningen till att vi valde just de här två reklamerna är för att de båda är väldigt roliga och vi gillar reklamer där man får tänka till lite. Vi tilltalades båda av de här reklamerna och vi måste nog erkänna att avsändarna har gjort oss sugna på deras produkter.

Av: Louise & Elin

S2SPB

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket "alltså" och "spela roll" du hade fått med där, haha! :)

Anonym sa...

hej, använde du ngn form av mall när du gjorde denna analys ? för vår lärare har satt mig på att hitta en mall, men utan lycka. maila gärna en om du har en :) (jaaochduu@hotmail.com) / victoria